<< Březen 2028 >>
Po |
Út |
St |
Čt |
Pá |
So |
Ne |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
Narozeniny:
|
|
|
JAK JSEM SE STAL TESTEREM ANEB NĚCO O PNEUMATIKÁCH MITAS |
|
Jak jsem se stal testerem aneb něco o pneumatikách Mitas
V době, kdy píšu tyto řádky mi pomalu čas odměřuje konec druhé sezóny v barvách firmy Mitas. Ke spolupráci s továrnou na jsem se dostal trošičku jako slepý k houslím. Březen 2010 byla ta pomyslná startovní čára naší spolupráce. V této době jsem se společně s kamarády připravoval na cestu do Tuniska.
Sbíráním informací především na GS fóru, se ke mně v dostatečném předstihu dostala informace o připravované pneumatice určené především pro velká cestovní endura Mitas E -10. Na výstavě Motocykl 2010 pořádané v Brně jsem se této gumy poprvé dotkl a projevil enormní zájem odcestovat na sever Afriky právě na ní.
Neváhal jsem a oslovil zástupce výše uvedené firmy přímo na výstavě. Zde jsem obdržel telefonní kontakt na pana Karla Špaňhela a s tímto hned odpoledne dohodl podmínky testu ve ztížených podmínkách při naší cestě, kdy jsme najeli bez mála 8000 km na různých površích. Od této doby se má spolupráce s továrnou neustále rozvíjela a provedl jsem praktický test se zpětnou odezvou na inovacích pneumatik E-07, E-08, E-09 (rozměr 150), E-10.
Ujel jsem bezmála 50000 km na různých typech povrchů v průběhu celého roku dle přání vývojářů. Za toto období jsem měl dvě nehody. Jedna nezaviněná, byl jsem vytlačen dodávkou ze silnice a asi ve stokilometrové rychlosti jsem těsně minul strom a skončil v poli naštěstí na kolech a druhá, mojí jezdeckou chybou, kdy jsem se nekoncentroval a po doskoku na mokrý dřevěný most místní komunikace skončil na zemi. Vzhledem ke skutečnosti, že některé testy nejde odkládat na jarní a letní měsíce jsem několikrát pěkně vymrzl a najel hezkých pár desítek kilometrů na sněhu i ledu. Jedna veselá příhoda z natáčení (testování) Podařilo se mi při jedné ze zimních loňských vyjížděk spojené s testováním E-09 projet hustým sněžením na dálnici D1. Řítíce se 150km rychlostí a neustále popotahujíce nudli u nosu v promrzlé otevřené přilbě jsem sklízel úsměvy od překvapených osádek vyhřátých automobilů, hleděli na mne jak na mimozemšťana. Toto jen tak úvodem.
V několika následujících řádcích se budu snažit ujasnit základní pravidla užívání pneumatik s hrubou figurou pro velká cestovní endura dle převzatých i vlastních zkušeností.
Mezi nejčastější chyby při jejich užití patří:
- přetížení motocyklu - podhuštění nebo přehuštění - dlouhodobá rychlostní zátěž
Je třeba si uvědomit, že při dlouhodobém rychlostním zatížení podhuštěné pneumatiky s hrubou figurou dochází k vysokému zahřívání v samotné figuře. Při dlouhodobější jízdě nejčastěji v letních měsících, kdy dochází k špatnému odvozu tepla s pneumatiky z důvodu prohřáté vozovky může dojít k naprosté degradaci materiálu pneumatiky a utrhání nebo rozdrolení jednotlivých figur.
Při jednom z testů na žádost výrobce zaměřených na výše uvedený problém jsem na pneumatice Mitas E-10 nahuštěné tlakem 1 atm. absolvoval 30 km svižnou jízdu po dálnici. Venkovní teplota 7 st.C, teplota vozovky 10 st.C. Po ujetí této vzdálenosti jsem měřil teplotu vně figury, teploměr se zastavil na 91,6 st.C.
I na dotek bylo jasné, že dochází k degradaci figur, povrch jako by zšupinatěl a silně páchnul pálící se gumou.
Samozřejmě je mi jasné, že někdy při přejezdu měkčího terénu je třeba z důvodu dobrého přenosu síly na podložku pneumatiku podhustit. V případě návratu na tvrdý podklad je třeba z důvodu zachování životnosti pneu opětovně nahustit na výrobcem doporučený tlak. V menší míře platí tyto informace i pro zbytečné přehuštění. Pneu jede po malé ploše a přenos tepla z figury je nedostatečný. Dále je třeba si uvědomit, že tlak v pneumatikách je nutno měnit se zatížením motocyklu.
Na cestovní enduro není univerzální pneumatika ve smyslu rychlá jízda - jízda v terénu. Chci-li jezdit sportovní jízdou je nesmysl si obouvat pneu typu Mitas E-09, E-10 nebo TKC. Kilometrový nájezd u pneu s hrubou figurou se sportovní rychlou jízdou rapidně snižuje a mi uživatelé spíláme výrobcům na diskusních fórech o špatných výrobcích. Ve většině případů je však chyba na naší straně.
V posledním odstavci se budu snažit rozdělit pneu Mitas určená pro velká cestovní endura po stránce jejich praktického využití, popřípadě srovnat s konkurencí.
Především, ale nemohu nezmínit jeden zajímavý fakt. Firma Mitas již delší dobu úzce spolupracuje se světovým výrobcem pneumatik Michaelin a na základě této spolupráce došlo k inovacím směsí u pneumatik Mitas s výrobním označením E-07, 08, 09, 10.
Mitas E-07 – jedná se o univerzální pneumatiku určenou především pro cestování na různorodých površích počínaje asfaltem až po nelepivé hliněné povrchy. Není vhodná na mokré travnaté terény. Snese velkou kilometrovou zátěž až za hranici 12 tkm, dle způsobu jízdy. Konkurence Metzeler Enduro Sahara.
Mitas E-08 - její využití patří především na zpevněné povrchy, kdy podává dobrý jízdní výkon a snese náklony do krajních mezí. Nemá ráda opravované vozovky hladkým asfaltem, kde je trošičku nervozní. Nájez dle stylu jízdy za hranicí 10 tkm. Srovnatelná s konkurenci Metzeler Turance (ne EXP)
Mitas - 09 - tato pneu je určena pro off-road jízdu, kde podává výkon vysokého standartu pro velká cestovní endura (nesrovnávat s ostrými motokrosovými pneu). Překvapí i vysoká adheze na asfaltovém povrchu, dá se využít celého jejího rozsahu. Jako slabinu je nutno uvést přední pneumatiku která snese malý kilometrový nájezd a není schopna výkonově spolupracovat se zadní pneu. V případe zn. Mitas doporučuji zkombinovat zadní E-09 s přední E-10. F. Mitas přislíbila inovaci přední pneu. Kilometrový nájezd přední pneu 3 tkm (poté silně odskákaná), zadní nad hranicí 5 tkm dle stylu jízdy.
Mitas E-10 – jedná se o univerzální pneumatiku moderní konstrukce s výborným bočním vedením. Dosahuje dobrého jízdního komfortu na asfaltových površích, kdy se dá využívat velkých bočních rozsahů. V jízde mimo zpevněné komunikace je především určena na šotolinové a kamenité cesty, kde není náchylná na proražení a defekty. Není určena pro zabahněné terény pro horší samočisticí efekt. Kilometrový nájezd u přední pneu je na hranici kolem 8 tkm a vyšší. Zadní kolem 6 tkm (zvládne cestu do Severní Afriky a zpět).Konkurence Continental TKC.
Joe - Rudolf Fráňa
|
#1 |
dne March 30 2012 22:14:36
#2 |
dne September 20 2012 13:10:51
#3 |
dne December 04 2012 07:35:45
#4 |
dne October 18 2015 23:31:52
|
|
Aby jste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášený.
|
|
|
· Hosté On-line: 105
· Členové On-line: 0
· Registrovaní členové: 2,345
· Nejnovější člen: Marklar
|
|
Pouzivana v kombinaci predok Karoo T. K info porovnam to zo zadnou Karoo T, ktoru som mal predtym. Je to iny vzor, tazko sa porovnava, na ceste malo Karoo navrch, drzala ako na kolajniciach a aj na vode vyborne. V terene v blate to bolo horsie rychlo sa zaniesla aj pri pomerne riedkom blate, a v piesku mala sice dostatocnu trakciu ale E09 je odost lepsia. Vydrzala mi 6tkm, s povodnym vzorom 8mm, E09 mala cca 15mm.
Aj ked som nepocitoval taku dobru prilnavost vo velkych naklonoch, mozem povedat ze E09 je stabilnejsia, reps. moto sa v zakrutach nevlnila a dala si citlivejsie pokladat do naklonov
Teraz pojdem asi do E07 na zadok, uvidim aka bude spokojnost