<< Únor 2021 >>
Po |
Út |
St |
Čt |
Pá |
So |
Ne |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|
|
|
|
|
|
|
Narozeniny:
|
|
|
Jízdní test pneu Mitas E-10 |
|
Jízdní test pneu Mitas E-10
V měsíci únoru roku 2010 jsem se na diskuzním fóru BMW dočetl o vývojové sérii pneu na velká endura od české firmy Mitas s dezénem E-10. Při brněnské výstavě motocyklů, kterou jsem navštívil, zde tato firma E-10 vystavovala. Po zhlédnutí a osahání již dlouho avizované pneumatiky a po položení několika základních otázek jako je nájezd kilometrů, kde se pneu testovalo atd. u zástupců Mitasu jsem obdržel telefonní číslo na pana Špaňhela, který mně podá doplňující odpovědi.
Ihned po příjezdu z výstavy jsem uvedenému pánovi zavolal a zatěžoval ho dalšími otázkami a na tyto jsem dostal vyčerpávající odpovědi. Při našem rozhovoru jsem se zmínil, že v měsíci dubnu odjíždíme do Tuniska a chtěl bych tyto gumy na svém BMW R 1150 GS vyzkoušet. Byla nám vyslovena zajímavá nabídka a to, zda nechceme jednu sadu na otestování s tím, že po příjezdu sepíšeme o chování E-10 zprávu. S touto nabídkou jsem ihned souhlasil. Druhou sadu na BMW R 1200 GS Adventure jsme od Mitasu zakoupili.
Dne 24.4.2010 jsme skutečně vyrazili na cestu. Jeli jsme po vlastní ose přes celou Itálii na Sicílii, poté trajektem do hlavního města Tunis a poté jsme Tunisko procestovali podél pobřeží na hranici pouště. Odtud příčně k alžírským hranicím a zase zpět na sever a dále směr domů. Toto byla naše trasa popsaná letem světem.
Při průjezdu této trasy jsme se pohybovali na rozdílných površích od asfaltu přes štěrkové až kamenité cesty. Písku jsme se dotkli jen okrajově, taktéž jsme absolvovali krátkou projížďku na mírně rozbahněném solném jezeře.
Celkový nájezd 6907 km. Podotýkám, že jsme jeli stále z plně naloženými motorkami. Já a kolega jsme s sebou vezli i náhradní sady pneu, neboť nebyla jistota, že E-10 vydrží celou cestu. Každé ráno po celou dobu jsem prováděl kontrolu tlaku. V prvním týdnu byl zaznamenán pravidelný úbytek tlaku na mém předním kole. Druhá moto bez problémů. Postupně se guma usadila a únik tlaku se zastavil. Tlak předku při plné zátěži plněn na 220 kPa, zadek 230 kPa. Taktéž jsem prováděl měření úbytku výšky dezénu.
Nájezd km
|
Výška dezénu zadní (mm)
|
Výška dezénu přední (mm)
|
0
|
11,0
|
9,0
|
1000
|
9,0
|
9,0
|
2000
|
7,5
|
7,5
|
4000
|
6,0
|
7,0
|
6000
|
5,0
|
6,5
|
6907 ukončení cesty
|
4,5
|
6,3
|
8000
|
4,0
|
6,0
|
(Měření je pouze orientační, měřeno ocelovým měřidlem)
Prvotní rychlý úbytek dezénu je způsoben velkým zaoblením nové pneu, tedy malou kontaktní plochou s podkladem. Z prvopočátku se moto na nové sadě z již uvedeného důvodu chová nestabilně a má tendence padat do zatáček. S nájezdem kilometrů pomalu tento pocit mizí.
Po příjezdu z cesty jsem najel dalších 1000 km, tedy celkově necelých 8000 km a na zadní pneu je pořád 4 mm dezénu a na přední 6 mm. Po ujetí asi 6000 km se na přední pneu pomalu začala projevovat tzv. doskákanost v důsledku brzdění a mírně se zvýšila hlučnost.
Na BMW R 1200 GS Adventure jsem od počátku pozoroval rychlejší úbytek dezénu (pravděpodobně ovlivněno způsobem jízdy). Kolega na sadě odjel ještě na Slovensko a zpět. Celkově najel na zadní pneu asi 9000 km a bylo nutno gumu vyměnit, přední - výška dezénu stále ještě asi 3 - 4 mm.
Při jízdě na suché asfaltové cestě se dá i s naloženou motorkou využívat téměř celého rozsahu pneumatiky (ověřeno při několika přejezdech průsmyků v Alpách). Z důvodu hrubého dezénu je motorka citlivá na přejezd podélných rýh na vozovce. Pneu nemá tendence v zatáčce odskakovat. Na mokrém asfaltu je jízdu nutno přizpůsobit skutečnosti, že E-10 je hrubý dezén a kontaktní plocha s vozovkou je snížena. Mně osobně se nestalo, že by došlo při jízdě na mokru, kterého je v letošním roce až dost, k náhlému a nečitelnému smyku předního nebo zadního kola. Několikrát jsem pocítil např. při změně povrchů, barevných čar, mastnotě atd.,že došlo ke krátké ztrátě adheze z vozovkou.
Na šotolinových cestách je tento druh pneu doma, dobře drží směr a nemá tendence i při rychlejším průjezdu zatáček přecházet do smyku. V Tunisku jsme absolvovali několik delších výjezdů a sjezdů po kamenitých cestách, kde jsem se obával, aby nedošlo k průrazu. Kameny byly velké jako lidská pěst a vcelku ostré.
Za celou cestu jsme neměli na žádné motorce defekt nebo průraz. Při průjezdu slaným bahnem na solném jezeře si pneu zachovávali dobrou samočisticí schopnost a nedošlo k jejich zalepení.
Závěr
Můj osobní názor na testovanou pneu Mitas E-10 je, že se jedná o pneumatiku schopnou konkurence v této kategorii jak cenově, tak kvalitou. Výše uvedené mírné nedostatky jsou výrobci známy a pracuje na jejich odstranění.
Test provedl: Rudolf Fráňa - Joe, BMW R1150GS Jiří Tomášek - Jura,BMW R1200GS Adv.
Zpracoval: Rudolf Fráňa
Vzhledem k bohatým diskuzím na téma Mitas E-10, bylo osloveno vedení společnosti Mitas ve Zlíně, zda by byli ochotni pro zájemce a odbornou veřejnost osvětlit vývoj této dlouho očekávané pneu. Prezentace proběhne 23. června ve Zlíně - sraz účastníků je v 10:15 hod. před areálem Baťa. Pokud se chcete této akce zůčastnit, je nutné se závazně objednat na telefonním čísle 603547659. Počet účastníku je omezen na 20. Na akci bude přítomen Jarda Šíma, který se podělí se svými zkušenostmi s pneumatikami Mitas.
------------ Poznámka: V tuto chvíli probíhá testování Mitas E-10 několika jezdci CENDURO webu. Pneu jsme zakoupili, obuli na naše stroje a v nejbližší době vám přineseme informace z testu - jak to vidí CENDURO.
|
#1 |
dne June 08 2010 19:15:54
#2 |
dne June 14 2010 10:16:01
#3 |
dne June 24 2010 09:47:00
#4 |
dne June 24 2010 11:53:35
#5 |
dne July 06 2010 18:10:52
|
|
Aby jste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášený.
|
|
|
· Hosté On-line: 208
· Členové On-line: 0
· Registrovaní členové: 2,345
· Nejnovější člen: Marklar
|
|
pokud stím někdo jede dál a pořád konstantní rychlostí,guma něco vydrží,já jezdím převážně kolem komína tak ten km nájezd bude asi trochu někde jinde a zadní guma půjde do kytek trochu dříve
kdyby mitas udělal E-10-tku jako dvousměsku,tvrdší střed,měkčí bok nebo nechat bok jak je,bylo by to príma,když jde takto udělat silniční guma,tak proč né E-10,90% toho co sní najedu je jízda rovně
a teď trochu čísel
najeto 2985 km víceméně jen asfalt
zadek-špunt sem měřil v nejnižším bodě ve středu pneu 4mm
předek 5 mm