Název novinky: CENDURO :: Moto-expedice Centrální Asie 2014

Přidal Flash dne 14-05-2014 09:05
#1

Koukal jsem že kolega dával vlákno o kamarádovi, který jede přes rusko. tak já sem hodím moje kolegy a moc dobré kamarády co se rozhodli jet centrální asii na čtyřech kusech poctivé staré techniky a to Yamaha XTZ750 SuperTénéré. Jsem fanda jejich i těchto motocyklů protože delší dobu jsem byl také vlastníkem této nádherné dakarky. Někoho to bude třeba zajímat, tak může průběh cesty sledovat.

Zde vložím základní příspěvky příprav, už jsou ale na cestě. Tyto příspěvky jsou z konce a počátku minulého roku, první ale hodím odkazy kde najdete další informace:
http://www.supert...amp;t=1666
https://www.faceb...alasia2014
http://www.motork...oto7816402

"""Helou všichni,
zde se dočtete o tom, jak vše začalo, průběh příprav, co vše obnáší připravit taký trip. Na konci vyplodíme cestopis. Shantis, jakožto nadaný fotograf Vám namaluje k této cestě nějaké obrázky.
Příspěvky budeme vkládat průběžně a vždy je budeme aktualizovat zde, do tohoto hlavního příspěvku. Ať to máme vše pohromadě..
Ti kdo nás neznají - jsme parta offrouďáků, příznivci Yamaha Supertenere XTZ 750, kteří se potkali díky foru supertenere.cz

členové expedice
Fox- Radek Liška, věk 37, Dašice
Shantis- Franta Šanta, věk 29, Plzeň
Bonnyes- Vláďa Uttendorfský, věk 31, Blšany u Loun
Lachtan - Jirka Lachman, věk 46, Tábor

V podstatě otcem myšlenky je Fox. Na akci "podzimní pívo", kde jsme se sešli v Karlíně a popili zopár škopků polotmavého, se osazenstvo začalo rozjíždět k domovům. Fox nastínil "co takhle dát Bajkal".
Tak samozřejmě myšlenka dobrá, ale se střízlivou hlavou vše půjde lépe. Po dvou dnech nám Fox připomněl mailem o čem jsme debatovali. Dali jsme si pár dní prostor, zda jsme schopni se utrhnout.
Odpověděli jsme si a této chvíli jsme byli tříčlenná expedice. Avšak museli jsme přehodnotit, s ohledem na naše možnosti, cíl cesty. Rádi bychom zvolili rozmanitost kultur a krajiny. Bajkal jsme přehodnotili tedy na cestu kolem Černého, Kaspického moře k Aralu. Trasa už tedy byla zhruba načrtnuta a nyní vše směřujeme k přípravě této trasy.
Je možné vyvodit zhruba nájezd, denní nájezd, finance a termín. Možná se zdá termín odjezdu jaro 2014 jako dosti dlouhá doba na přípravu, ale jakožto jalovice, které toto absolvují poprvé, se musíme prokousávat informacemi. Lustrování na netu zabírá spousty času a tak si posíláme různé odkazy. Odkazy jsou kusé, liší se údaji a tak jdeme vyloženě po svém. V průběhu nás oslovil Lachtan, který jakožto správný offrouďák si toto nemůže nechat utéct. Jsme tedy čtyřčlenná expedice. Tento počet je již finální.
Rozhodili jsme si záležitosti o které se každý člen postará. Konzultujeme po mailech absolvujeme mnoho telefonátů. Aby debata měla nějaký směr (a jak všichni víme, mnoho demokracie škodí) má právo posledního slova Radek. Za měsíc příprav se nám už začínají rýsovat jasné cíle. Nemohu být zatím konkrétní, neboť není ještě spousta věcí dotažených. Pouze nastíním fakta

termín - 11.5 - 21.6 2014
stroje - Yamaha XTZ 750 Supertenere 4x
členové - 4
tranzit- ČR, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Gruzie, Armenie, Azerbajdžán, Turkmenistán, Uzbekystán, Kazachstán, Rusko, Ukrajina, Slovensko, domů, do podolí...
nájezd cca 12 000 km
denní nájezd průměr cca 300 km
předpoklad nákladů/osoba- cca 70 000,- + víza + dát dohromady stroje


Všichni máme spousty příprav před sebou, ale ve stručnosti co nyní řešíme. Ke každému bodu se později vrátím.

Shantis - logo
- má na starosti problematiku víz, oslovuje velvyslanectví, tak aby byly informace podložené a ne z doslechu

Fox - příprava trasy (s ohledem na platnosti víz a politické situace), zajímavé body

Bonnyes - oslovení sponzorů

Lachtan - pojištění v tranzitních zemích
----------------------------------------------------------------
16.1 2013

Od prvotní myšlenky jsme se zdárně posunuli dále..
Díky tomu, že jsme rozházeni po republice, tak naše komunikace mezi námi je odkázána na maily, skype a telefonáty. Každý z nás má to své na starost a řekl bych, že jsme se do příprav řádně opřeli. Naše plánovací oddělení (Fox a Shantis) mají již dostatek informací k postavění trasy. Museli jsme s ohledem na nějaké předpokládané problémy trasu lehce pozměnit, ale myslím, že k lepšímu.
Shantis, který obesílá a s prominutím "otravuje" konzuly, poskládal informace k jednotlivým tranzitním státům. Konzulům se nechce zvedat telefony, nekomunikují a neodpovídají na maily, tak aby si ověřil informace. No, každopádně po usilovném bombardování z nich dostal odpovědi. Nyní Shantisovi schází info ze dvou států ( Turkmenistán a Azerbajdžán) kde konzuláty dělají mrtvé brouky. Zásadní je nejprve mít poskládané info o délce tranzitních víz a další podmínky vstupu. Od těchto info se Fox odráží a přizpůsobuje trasu. Víza jednotlivých států jsou omezeny časově, tak trasa musí být naplánována velice důstojně. Nemůžeme si extra dovolit nějaký špek, který by nás mohl zpozdit. Samozřejmě jsou věci, které neovlivníme. Ale těm které ovlivníme se snažíme předejít.
Jednou z věcí, která se nám jeví jako problematická je přeplutí Kaspického moře. Původně jsme měli z Azerbajdžánského Baku přeplout trajektem do Turkmenbasy v Turkmenistánu. Je to cca 250 km trajektem, ale může to být třeba pár dní průseru. Informace, které se nám poskládali ohledně trajektu jsou mizerné. Oficiální cena za člověka a stroj je cca 220 Euro. Bohužel po tom, co Fox vyčetl a získal od jiných cestovatelů se info liší až na trojnásobek ceny. Když opomineme cenu, tak interval vyplutí trajektu je nejasný. Je možnost, že vypluje dneska, zejtra nebo taky až za tejden..Jinými slovy nepopluje poloprázdnej. Tomuto se chceme vyhnout a nenarušit tak platnost víz v ostatních zemích. Pojedeme tedy spodem Kaspického přes Irán. Irán vyžaduje Karnet- což je záloha složená za účelem dovozu zboží do této země. Jakási garance toho, že tam nic nedovážíš a co si´s přivez taky odvezeš a neplatíš CLO. Jenže to jsou prachy navíc. Na jeden stroj to dělá cca 30-35 tis. Je to vratná záložka, ale přesto ty zlaťáky musíme někde vykouzlit. Určitě průjezd Iránem bude stát za to!
Další věcí je volba změny trasy v opačném směru. Je to z důvodu nedořešených vztahů mezi Azerbajdžánem a Armenií. Nějak nemohou skousnout Náhorní Karabach, který byl v minulosti na Arménském území. I když oficiálně nic nebrání přechodu mezi těmito státy, tak mohou Azerbajdžánci dělat hérečky při vstupu z Arménie. Je pravdou, že mohou i nemusí dělat problémy, ale nebudeme čekat na to, jak se kterej pohraničář vyspal. Abychom tomu předešli, tak otáčíme směr.
Co se týče pojištění v tranzitních zemích, tak to má pod palcem Lachtan. Jenže Lachtan jde na to politicky a zaúkoloval okolí a známé pojišťováky tak, aby na něj žádná práce nezbyla. Chytrej kluk. Jejich info by bylo určitě nejrelevantnější. Jenže sranda je v tom, že si s tím zdejší pojišťováci moc nevědí rady. Takže na získávání informací maká.
Sponzorství jde také dobrým směrem, prozatím nechci předbíhat a stále se na tom pracuje. Každopádně jsme dostali nabídku od sponzora, který přislíbil dodání dílů na základní opravu mašin. Jedná se o průběžnou dodávku spotřebáku. Dalším sponzorem je parta motorkářů, kteří každoročně rozdělují nějak plodně balík peněz. Dostali jsme nabídku obnosu. Než nabídku přijmeme, Chceme se s těmito mecenáši potkat osobně. Jestli se ptáte, co z toho tito sponzoři budou mít - reklama kterou jim poskytneme je nijak nevytrhne. Prostě dobrý skutek..
K té reklamě. Zajistili jsme prostor pro umístění reklamy sponzorů na motorkářské portály http://www.motoroute.cz,http://www.motorkari.cz a na domácí stránky http://www.supertenere.cz
Reklama sponzorů bude umístěna k cestopisu, který následně vyplodíme. Na facebook strkáme nějaké fotky. Tak přejeme dobré čtení..

Sponzorům a partnerům tímto děkuji!

pozn. Shantis spáchal boj s Corelem a upravil logo tak, aby korespondovalo s plánovanou trasou přes Irán

zde jsme měli přeplouvat Kaspické, střihneme to spodem přes Irán


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

26.12 2013

Koukám že nám ten rok od prvotní myšlenky trochu utekl. Z prvu si říkám, že rok a něco je na přípravu mraky času. Prdlajs.. Nevím jak tedy zvládl Dejv Jižní ameriku připravit za pár dní, ale mám pocit, že minimálně rok na toto je akorát. Možná je to tím, že jme na takovej trip prvičky, jalovice. Zcestovat západ v Schengenu není až takové umění. Skoro ti stačí občanka. Východ je parádní, ale byrokratickej.
Stále jsme čtyři - nikdo necouvl. Dali jsme si dohromady naše možnosti a přizpůsobili jsme vše tak, aby nebyl důvod vycouvat. Všichni víme, že to je tak trochu o prachách, rodině, práci. Sedli jsme si někdy v létě na Hracholuskách a probrali to zásadní. Rozpočet a trasa. Rozpočet byl hrubej, ale po součtu výdajů jsme někde na kilu. Je pravdou, že v tom je vratná kauce za karnet který je nutný do Iránu, ale přesto je potřeba to vytáhnout z kapsy. Trasa se narodila podle toho, co chceme projet a kolik dnů si můžeme dovolit být na cestě. Podle tohoto je už postavený itinerář, kterej sestrojil Fox s Shantisem. Na základě itineráře pak můžem žádat o víza. Musíme vědět kde jakej den budme. Samozřejmě s jakousi rezervou. Je to zase jen o prachách. Snažíme se využít nižších cen tranzitních víz, která jsou časově omezená.
Tak nějak jsme se shodli na tom, že na východě moc nestojí o turismus. Ceny víz jsou někdy až přehnané a několikrát už vznikla debata, že tohle vynecháme a střihneme to jinudy a ušetřené bambule nalejeme radši do nádrže.
Obrovskej díl práce odvedl Shantis. Podstrkával nám průběžně info, na co se duševně a finančně připravit. Některé ambasády jsou mimo ČR a je nutné absolvolvovat vejlet do Vídně. Docela náročná šou. Udělali jsme referendum, které skončilo výsledkem, že se svěříme profíkům. Fanda oslovil náčelníka z Moravia contaktu. Náčelník dokáže zařídit přes své kontakty zvací dopisy nutné k vízům. Zajede za nás do Vídně atd. Ve finále díky jeho znalostem a po zaslání jeho rozpočtu cena víz klesá. Původních 28 tis. našeho předpokladu se dostáváme na 18 tis. Je to už schůdnější a jistější, že někde neuděláme chybu. Fanda tedy zaslal polopatickej návod jak vyplnit žádosti. Položku po položce s překladem. I tak jsem v tom měl trochu maglajs a sám bych se tím prokousával jen těžko.
Pas je nutné mít s platností min. půl roku po navrácení z cesty. Takže novej pas, fotky k žádostem, potvrzení zaměstnavatele, cestovní pojištění a připravit drobné na zaplacení žádostí.
Průběžně dokupujeme výbavu. Vaky, kanistry, vařiče, stany a další věci, které zase polykají drobné. Naštěstí jsme se rozhodli dost dopředu a tak to finančně moc nebolí.
Nějak nepodceňujeme přípravu mašin. Protože je tohle banda raubířů, tak stav mašin odpovídá používání. Stráášně dostávaj zabrat. Čím víc jdu do hloubky, tím víc se divím, že dokázala jet do poslední chvíle. Mašiny tedy rozebrané na atomy a dáváme je dohromady. Mám rodinu, tak moje technické přípravy probíhají po nocích a jen si píšu co ještě udělat a dokoupit. Když člověk jezdí kolem komína, tak jsou blbosti, které ho netrápí, ale řešit někde na cestě to, že jsem se vysral na strhlej závit, koplé kolo, volnej drát na zadku a prosakující gufera.. Tak tedy řádíme.
Zkoušeli jsme oslovit sponzory.. ani hovno. To už by člověk musel dokázat něco trhlejšího. Třeba vyjet na Everest na fichtlu, vše ostatní nestojí za řeč. Přesto se něco povedlo. Foxovi pístní sada, možná pneu za nákupku a to hlavní ještě není dotažené. Máme přislíbené finance na díly v ceně zhruba 43 tis. Kluk který nám chce poskytnout tuto částku je fanda do cestování a motorek, ale je zapykanej podnikáním a tak chce alespoň někomu poskytnout pomoc. No, až neuvěřitelný. Provozuje i nějaké hospůdky a rád bych mu pak kompenzoval jeho dar tím, že tam absolvujem nějaké vyprávění " jak to proběhlo" . Tzn. že se tam budete muset skropit jak duhy, aby se mu to vrátilo
Zbejvájí nám cca 4 měsíce do odletu. Doufám, že se nic neposere! Jsem naprosto natěšenej...



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

25.2 2014

Všechno je jinak.
Stále jsme 4, stále se chystáme na východ, ale tak nějak se narodil plán B. V podstatě všechno vzniklo tím, že se již zařizovali víza. Víza nám řeší Shantis s náčelníkem. Nedávno nám Shantis poslal mail, že má několik zpráv, dobrejch i špatnejch. Dobré, že už nějaká víza jsou. Špatné, že je nařízení průvodce po Iránu a a v Uzbekystánu nesmíš spát mimo oficiální ubytovací zařízení. Uzbekystán se nějak vomrdá. Jak říká Fanda- musíme hrát vážnou závadu (snad nebudu denně sundavat kolo a vypouštět olej) ále s Iránem už asi nevyjebem. Pořád jsme se točili dokola kolem zavádějících informací. Na ambasádě tvrdili, že je vše v pořádku, průvodce není třeba a pro ně se nic nezměnilo. Jenže do žádosti o víza musíš mít rezervační číslo agentury a právě ta toho průvodce vyžaduje. Fanda se nevzdával a že to prostě vyluští jak se věci maji. Dovolim si skopírovat jeho mail, který nám zaslal po snaze vypátrat info přímo z Teheránu. Málem jsem si urval hubu smíchy.
cituji Shantise " Vzal to nejakej anglicky mluvici clovek, tak jsem se predstavil, ze jsem z Cech a von ze me prepoji. [reprodukce iranske hudby pro zkraceni dlouhe chvile] prepojil me na pani Prochazkovou. Ta zastava funkci snad tajemnice hlavniho konzula nebo neco podobnyho. Vysvetlil jsem ji, co bych od ni potreboval. odpoved znela: "pruvodce by nemel byt potreba, ale prepojim vas na visa section, tam vam povi vic...". dobry, to zni nadejne. [dalsi blizkovychodni diskoteka]
nasledne prepojeni skocilo do hlasovy schranky, ale s tou nebyla vubec zadna rec, natoz po pipnuti. huhl. takze zavesim a zhavim drat na konzulat do Vidne. tam me uvital
persko-nemeckej automat. pres prvni volbu jsem se dokazal probojovat (volba jazyka, perstina nebo deutch - easy, za dva), ale druha uroven obtiznosti uz me dodelala.
nerozumim reci ani iranskeho ani germanskeho kmene. takze po cca 10-ti minutach volani vim prd."

Celé to dopadlo tak, že jsme dali hlasovat, kdo je pro udržení trasy za cenu dalších nákladů a s vocasem na zadku.
Alternativou B bylo prošmejdit Pamír. Hedvábná stezka, sedmitisícovky, souložící kamzíci na svazích ledovců.. https://www.googl...mp;bih=761

Trasa je postavená, víza opět provětrává Fanda a náčelník přes víza. Trochu provaříme na již zařízených vízech. Musíme zařídit nové, dvouvstupové a ve výsledku to vychází stále dobře. Nyní nám tedy odpadne Turkmenistán, Irán, Azerbajdžán, Gruzie, Armenie, Turecko . Přibude Kyrgistán a Tádžikystán. Trochu se budeme motat více Kazachstánem a co jsem zaregistroval poznámky v itineráři, tak tam Shantis má asi třikrát za sebou rezavé lodě, rezavé lodě ( aral) a pak něco o vymetení Almaty. ( tajnej kód pro nahánění kazašek). Bude to dobrý. Jsem zvědavej jak to budou zvládat vodiči a mašiny kolem 4 tis.n.m. Jinak takhle veřejně- vopravdu díky za lidi který jsem potkal. Neskutečná opora. Mě tedy sponzoři nějak couvli (chybu nepřisuzuju sobě) ale to jakou práci odvádí Fox se Shantisem - jak říká Lachtan " s vámi do pekla". Snažim se vymyslet jako výraz vděku pro Shantise nějakou protislužbu. Nabízel jsem mu kurtu, šroubek M6 nebo vysokohorský kafe bez mléka. Zatím všechno odmítl, tak mu zvažuju domluvit pich s nějakou vysokohorskou kozou. Vyberu tu nejkrásnější.

Enduru zdar přátelé!
Držte palce a zatím čau L."""

Takže za mě, držím klukům palce ať vše dobře dopadne !

Upravil prezi dne 10-06-2014 22:11