Název novinky: CENDURO :: TEXTILní oblečení - materiály atd

Přidal TomasTT dne 10-04-2015 14:18
#1

Jak asi víte, 10 let se zabýváme goretexovým oblečením. Máme absolvovaných x školení pořádaných W. L. Gore & Associates GmbH + nepočítaně školení, certifikací a workshopů jednotlivých značek, které prodáváme nebo jsme prodávali.

O textilním oblečení, materiálech a jejich výhodách a nevýhodách víme asi všechno, za těch deset let jsme ve firmě zkoušeli přímo sami na sobě asi tak 30 různých modelů cestovního nebo adventure oblečení a tyhle zkušenosti a znalosti pochopitelně říkáme lidem na krámě. A protože vím, na co se lidi ptají a jak neví jaké jsou rozdíly mezi oblečením z polyesteru a z polyamidu, jak se liší sympatexová membrána od goretexové, jaké vlastnosti má Superfabric v porovnání s Cordurou2000... tak si myslím, že bude užitečné založit takové obecné téma na tyhle dotazy.

Pochopitelně nejsem schopný odpovídat na technické dotazy týkající se značek, které neděláme - skutečně nevím, jestli je zip pod légou v bundě Dainese XYZ odolný proti vodě nebo ne. Nevím, jak moc se člověk potí v pláštěnce Revit..
Ale můžu vám vysvětlit všechno, co vás může zajímat obecně o materiálech (od Cordury až po kevlarové lamináty, keramikou vyztužené látky, strečové lamináty...) a konstrukční/technické/uživatelské detaily o výrobcích RUKKA, STADLER (vč. oblečení řady Companero), KLIM a DANE. Posledně jmenovanou značku jsme se rozhodli vyřadit z naší nabídky ale o těch výrobcích ještě pro letošní sezónu víme a jsme na ně školení. Chrániče - D3O, Dow Corning (APS Rukka, Klim..).

Tak jestli vás něco zajímá z téhle oblasti - ptejte se.

Přidal Pardal dne 10-04-2015 14:52
#2

V pláštěnce Revit se člověk potí rozhodně méně než v normálních polyesterových pláštěnkách a pravděpodobně stejně jako v pláštěnce KLIM, RUKKA, Scott a jiných trilaminátových pláštěnkách.

Přidal TomasTT dne 10-04-2015 15:54
#3

Myslím, že je ti jasné, že to byl příklad. Stejně tak se dalo napsat, že nevím, z jakého materiálu je podšívka nějakého modelu apod.

Přidal snelcuk dne 13-04-2015 12:24
#4

Když se nakously pláštěnky. Chci prodyšnou. Mám se teda ptát na trilaminátovou? Vubec tomu nerozuním. Dík

Přidal maraXRV dne 13-04-2015 12:47
#5

Téma pláštěnky by mě taky zajímalo, mám kalhoty a bundu, bunda ok ale kalhoty mi mezi nohama promoknou.

Přidal TomasTT dne 13-04-2015 14:26
#6

Tak pláštěnky - pro maruXRV a snelcuka...

Pláštěnkou rozumím něco, co se bere přes oblečení zvenku (převlek) a nikoliv nepromokavá vložka (která se dává dovnitř oblečení).

Je důležité taky vědět, že materiály "odolné proti vodě" nejsou totéž jako materiály "nepromokavé". Mezi vodoodpudivými bývají materiály s nějakou impregnací nebo úpravou proti vodě - třeba i tenkým zátěrem nebo úpravou vláken. V outdoorových materiálech se udává, že látka musí ochránit proti proniknutí vody při tlaku, který odpovídá třeba sezení na mokré lavičce (5000-9000mm vodního sloupce), klečení ve sněhu (10-12000mm vodního sloupce), jízdě na kole v dešti (10000mm), jízdě na skůtru v dešti (20000mm). Vidíte ty rozdíly?
Materiály: pláštěnka může být pochopitelně z čehokoliv, čím neproteče tlaková voda. To, že voda je pod tlakem je evidentní ale ne všichni výrobci, to takhle chápou. Evidentně někteří výrobci v Asii vyrábí věci do deště odpovídající maximální rychlosti 50ccm skůtru v hustém hanojském provozu :) Když pak člověk vezme takovou látku na normální motorku a jede s ní v dešti řadu hodin rychlostí přes 100km/h na dálnici, tak kupodivu (?) často zjistí, že nepromokavá není. Mě se takhle neosvědčila jedna starší pláštěnka Airoh, což byl 2-vrstvý laminát a jakmile se s ní jelo rychleji, tak začla protékat. Při nízké rychlosti a třeba i docela silném dešti bezproblémů.
Problém je u těch látek, které jsou sice 100% voděodolné ale nejsou prodyšné. Možná při statickém sezení na motorce to jde ještě vydržet ale normální člověk odpařuje z těla tolik vodních par, že za určitou kratší nebo delší dobu, bude uvnitř mokrý ne od vody zvnějšku ale od toho odparu. Navíc se tam rychleji množí bakterie a oblečení víc smrdí. Jediná možnost, co se s tím dá dělat - je externí větrání. Prostě tam hnát vzduch nějakými průduchy. To samé platí pro všechny natírané látky - když se vyrobí jakýkoliv úplet, včetně Cordurového, tak jediná možnost, jak se stane voděodolným proti vodě stříkané pod tlakem odpovídajícím jízdě na motorce, je zátěr z rubové strany. To se prostě vezme ta látka a z rubové strany se natře "barvou". V 99% případů to bude na bázi PU), výjimečně na bázi akrylu a nebo polyvinylchloridu (PVC). U nás se tomu říká, že látka má tzv. klimamembránu. Je to pochopitelně blbost, žádná membrána to není - je to prostě nepromokavý zátěr, jako na prostěradlech pro mimina. Stačí se na takovou látku na chvíli posadit na posteli a po relativně krátké době zjistíte, že máte propocené kalhoty. Přitom to "má být" prodyšné. Možná dokonce je ale záleží na tlaku těch vodních par a bohužel taky na jejich objemu, který člověk vyprodukuje. Při jízdě na motorce, je to asi trošku jiné než v případě rybáře, který sedí u vody a nehýbá se. Prostě zátěry nafungují a látka je z toho pohledu stejně neprodyšná, jako kdyby to bylo celé z "gumy" ale může to být odolnější proti poškození, když se člověk někde o něco otře, při dlouhodobém třepotání apod. Jenže aby to bylo odolné, musela by se venku použít Cordura nebo podobný materiál - a to je moc drahé. Proto se ven dává i u laminátových pláštěnek nějaký úplet z polyesteru a to nepřinese nic, kromě nižší hmotnosti.

Řešení je pochopitelně pomocí opravdové membrány. Jsou jich spousty různých typů (PTFE, PES, PU.. mikroporezní, hydrofilní...), to by bylo na samostatné téma. Každopádně - na motorku nejsou všechny stejně použitelné, některé membrány jsou odolné proti tlaku vody odpovídají chůzi v bouřce nebo při jízdě na kole ale ne proti dešti, který působí při rychlosti 120km/h, což je rychlost větru v takové bouři, kterou běžný turista asi nezažije. Na motorce to nic nenormálního není.

Membrána je v principu nějaký polymer o tloušťce několik málo mikrometrů. Neznám žádný výrobek v žádné kategorii, kde by se membrána používala sama o sobě (kromě předváděcích membránových rukavic třeba na výstavní účely). Buď se membrána vkládá mezi nějaké krycí látky (a vzniká vložka, vložená membrána - u goretexu "z-liner") a nebo se membrána laminuje (teplem a tlakem) na další látku. Membrána v principu zabraňuje pronikání molekul vody z vnější strany dovnitř ale umožňuje odvod vodních par zevnitř ven. Jak moc to funguje, to je různé. Ideálem je získat 100% vodotěsnou látku z vnější strany, která vydrží velký tlak po dlouhou dobu a přitom bude co nejvíc prodyšná z vnitřní strany. Čím víc klade membrána "odpor" při tom odvodu vypocených vodních par, tím méně komfortní je pro uživatele. V extrémním případě nemusí být rozdíl mezi zátěrem a membránou. Taky mnozí výrobci v Asii používají řešení, kdy do oblečení zalepí obyčejný mikrotenový "igelit" a v případě "mimořádně prodyšné" verze ho proděrují malými dírkami. Jak to funguje, je asi jasné ale v mnoha oblečeních i celkem známých "značek" na evropském trhu tohle najdete. U turisticko-sportovního a dětského oblečení z tržnice bude podíl těchto "membrán" blízko 100%.
U laminátů se často udává, že mají horší parametry odolnosti proti vodě (z vnější strany) a prodyšnosti (z vnitřní strany) ale třeba u Gore-Tex látek určených pro použití na motorce, jsou ty parametry oproti volně ložené membráně výrazně lepší (asi o pětinu), protože při laminaci se může použít membrána trošku jiného typu než u té volně vložené a při úpravě povinných výrobních postupů v roce 2013 zvýšili také prodyšnost (např. tím, že se u proshell - tedy nejvyšší řady membrán - nesmí používat neprodyšné krycí pásky, kterými se přelepují švy apod).
Podle toho, jak se membrána laminuje na vnější (nosnou) nebo vnitřní (podšívkovou) látku, vznikají tři typy laminátů:

- dvouvrstvý laminát (2-layer laminate, 2LL apod.). Membrána je nalaminovaná na vnější látku a obvykle uvnitř oblečení je krycí podšívka z nějaké síťoviny nebo perforované tenké polyesterové látky apod. Ta podšívka chrání poměrně choulostivou vrstvu membrány proti poškození z vnitřní strany. Velmi často u tohoto typu nebývá vnější látka Cordura ale něco jiného - především levnějšího. U goretexu je 2-vstvý laminát obvykle známka toho, že oblečení je určené na menší zátěž (rychlost, doba..) - typicky oblečení do města, na dojetí... apod. Jestli se tím výrobci řídí nebo ne, to je věc jiná.

- trojvstvý laminát (3-layer, 3LL..) je membrána, která je zalaminovaná oboustranně - z vnější vrsty má nosnou (vnější) látku a z druhé strany má speciální podšívku a celek tvoří jeden trojdílný kompaktní sendvič. Tohle řešení maximálně prodlužuje životnost membrány, protože šance na otěr/oděr je minimální. Vnitřní látka obvykle neklade vůbec žádný odpor vodním parám ale nebývá moc hezká na pohled. U goretexu se tento typ laminátu s membránou pro motocyklové použití jmenuje ProShell a z vnější vrstvy má Corduru. Existuje i v ještě odolnější verzi, kde je Cordura protkávaná kevlarovými vlákny a látka se jmenuje Armacor. Letos mají výrobci inovovanou verzi Armacoru 2015, která se především liší cenou. Trilamináty se dají vyrábět i z jednosměrně strečového materiálu (v jednom směru látka pruží), což se s výhodou využívá na límečky, manžety nebo panely z vnitřní strany končetin apod.

- nová generace (někdy označované 2.5 vrstvé lamináty) jsou odlehčené verze, kdy namísto vnitřní podšívky jako u 3-vrstvého laminátu, je na membráně nanesený zátěr. Tím se dosáhne obvykle nižší váhy a poddajnosti látky ale za cenu snížení prodyšnosti v některých případech až přes únosnou hranici. Zátěr taky není úplně ideální pokud na něm přímo leží chrániče apod. Ale používají se čím dál víc, protože - jako obvykle - je to výrobně levnější. Někteří výrobci to klidně označují jako trilaminate, což ale není pravda. Do této kategorie spadá taky hydrofilní úprava vláken, kdy se jakoby nanese "membrána" přímo na vlákna úpletu - takže to jde stříhat a zalepovat - třeba boční panely sportovních bot a přitom látka je do značné míry vodotěsná. Tlaku vody na motorce pochopitelně odolávat nemůže a taky se na tyhle účely moc nepoužívá ale už jsme to viděli taky. Asi bych sem přidal ještě různé více nebo méně "chytré" materiály (PCM), které mají otevírat a zavírat póry podle teploty, což možná funguje přímo na těle ale na motorkovém oblečení těžko. Já mám s PCM jedno sportovní tričko s límečkem, PCM látka je na zádech a má to zvětšit prodyšnost když je člověku horko - vydává víc energie apod. Pochopitelně nevidím rozdíl mezi obyčejnou látkou vpředu a vzadu ale budiž.

Celkem tady nehrají roli ani podmínky a parametry uváděné třeba u outdoorového oblečení, kde nehraje roli tolik rychlost větru, která je u motorkového použití docela zásadní a dokáže změnit poměry atd. Můžeme popsat jak to je s rozdílem relativní vlhkosti a teploty (pro ty, kteří nevěří, že je možné vysušit mokrou ruku v goretexové rukavici když je celá ponořená do vody) apod.

Někdy můžeme rozebrat ty membrány trošku víc, popsat jak to je s hodnotami tlaku vodního sloupce při různých testech, jak se měří prodyšnost (MVTR/RET) podle jednotlivých metodik atd.
Když to bude užitečné...

maraXRV: rozkrok je obecně nejvíc namáhané místo na motocyklovém oblečení. Pokud je to látka, která má být vodotěsná, tak je buď někde v těch místech narušená (stačí jedna miniaturní dírka třeba po vypadlém švu nebo odlepená krycí páska u membrány, dírka v zátěru apod... A nebo je špatný materiál sám o sobě (tlak deště není totéž jako tlak při sezení v louži vody na sedadle, kdy to zatěžuješ váhou těla). Pokud to dělalo nové oblečení, tak bych zkusil test v umyvadle jestli to někde neprotéká. Pokud ne, bude to ten druhý případ.





Přidal Barney dne 13-04-2015 15:19
#7

Ty hodnoty z testů membrán mě zajímají. :)

Přidal TomasTT dne 13-04-2015 16:23
#8

Odjíždím na pár dnů na nějakou akci v zahraničí. Tak se na membrány podíváme podrobně příští týden.

Přidal maraXRV dne 13-04-2015 17:26
#9

Zajímavý čtení, počkám si na pokračování. Jinak, blbě jsem to napsal, prosáknou mi kalhoty od toho nepromoku.

Přidal TomasTT dne 13-04-2015 17:32
#10

maraXRV napsal:
Zajímavý čtení, počkám si na pokračování. Jinak, blbě jsem to napsal, prosáknou mi kalhoty od toho nepromoku.


Tak to teď zase nechápu já. Jak prosáknou kalhoty? Jako že nepromok (=100% vodotěsná látka) se promočí? V tom případě to není nepromok!

Přidal snelcuk dne 14-04-2015 08:57
#11

TomášTT *tup* Pláštěnky - supr přehled materiálů *clap*

Jako nejlepší pláštěnka na moto mně vychází trojvrstvý laminát. Co koupit? Je možné koupit bundu + kalhoty třeba za 4-5 tisíc? Klidně doporuč nebo někdo doporučte. Dík

Přidal maraXRV dne 14-04-2015 14:56
#12

Je to kvalita z BC no :D

Přidal TomasTT dne 14-04-2015 16:59
#13

snelcuk napsal:
TomášTT *tup* Pláštěnky - supr přehled materiálů *clap*

Jako nejlepší pláštěnka na moto mně vychází trojvrstvý laminát. Co koupit? Je možné koupit bundu + kalhoty třeba za 4-5 tisíc? Klidně doporuč nebo někdo doporučte. Dík


No především se laminátové GTX převleky a pláštěnky dají sehnat třeba z různých armyshopů - sice nejsou určené úplně na motorku ale fungují a kupodivu bývají velmi solidní a odolné.
Jinak téměř každý výrobce, který dělá GTX oblečení, má taky v nabídce samostatnou laminátovou pláštěnku. Obvykle to ale nebývá trilaminát ale 2-vrstvý a často ne s Cordurou.
Trilaminát má v nabídce Rukka - dost příšerný overal s názvem AquaAir. Hodně podobné Aerostitchi střihem. Za mě - hnus.
Klim dělá převlekovou bundu Overshell (určená i pro použití s NeckBrace - má výměnné límce) nebo civilnější tenčí Stoweaway. Převlekové kalhoty Overshell nebo Torrent se zipy až nahoru, takže se super oblékají (stejné jako Touratech Companero). A nebo cordurový 2-laminátový model Traverse, který je ale spíš určený pro nošení přes chráničovou košili než přes další bundu. Ale jde to tak nosit taky. Všechny nové modely Klim tady budeme mít, objednané je máme a snad dorazí jak slibují - během června. Klim to má prostě jinak, u nich nové modely představují v létě a offroadové na podzim.
Traverse, eventuálně obdobu Overland máme k vidění a zkoušení hned stejně jako ty bundičky Stowaway. Ty jsou teda dost tenké a určené fakt třeba na ostré enduro na dojetí domů když začne lejt ale lidi v tom jezdí a zatím bezproblémů. Je to miniaturní a je to GTX ale taky 2-l.

Trilamináty se dávají jako "pláštěnka" u těch modelů, kde je vnitřní prodyšná bunda a zvenku druhá bunda do deště - Stadler Concept Evo nebo Destiny, Touratech Companero. Samostatně neprodejné. Tak se docela těšíme na ty převlekové věci od Klimu, nicméně nebude to rozhodně zadarmo. Ty převlekové kalhoty Overpant stojí 400EUR pro příklad.

Přidal petrOV dne 14-04-2015 17:06
#14

V dešti jsem toho odjezdil celkem dost, kupodivu mi za těch 12let stačil vždy nemok z pracovních oděvů-nikdy se mi nestalo, že bych se v něm zpotil, že bych byl stejně mokrý jako kdyby pršelo-ono když prší, tak dochází k solidnímu ochlazení a chladí i dešťová voda, takže jsem byl naopak rád, že mi alespoň není zima.
Po dešti vršek dolů, spodek nechat, než se vysuší cesta.
Je mi jasné, že tohle asi nechce prodejce nemoků slyšet, ale proč se nepodělit :)

Přidal qwert dne 14-04-2015 17:34
#15

Mám stejnou zkušenost.Míval jsem nepromok od Levioru,byl supr ale jednodílný a celkem dost objemný na balení.Ač jsem si myslel že ten z pracovních oděvů bude podle ceny šmejd,osvědčil se vcelku dobře..

Přidal TomasTT dne 14-04-2015 18:42
#16

Jsou lidi, kteří se nepotí ani když by na sobě měli igelit. A jsou lidi, kteří se potí i když mají normální oblečení. My jsme 10 let žádné nepromoky neprodávali, kdo má GTX oblečení, obvykle nepromok neřeší. Takže je mi celkem jedno, jaké kdo prodává nepromoky a jestli se v nich majitelé potí nebo nepotí. Ale viděl jsem, jak jsou zpocení kamarádi, se kterými jsem jel nějaké výpravy, když jsme přejížděli třeba 700km v dešti a většina lidí se v nepromoku potí a to tak, že hodně. Nicméně, jsou lidi, kteří tvrdí, že nejlepší je jezdit v džínách a kožené bundě do pasu, jsou cestovatelé, kteří jezdí zásadně v kanadách a budou se do krve hádat, že to je to nejlepší atd. Takže když někomu vyhovuje neprodyšný nepromok, tak proč ne ale já bych ho nikomu nedoporučil na žádnou delší cestu. Proč teda nejezdíme v holinách a v gumových pracovních rukavicích? To jsou taky super věci a jsou levný a nepromoknou. To je přece úplně to samé. ;)

Přidal Pardal dne 14-04-2015 20:08
#17

laminatové nepromoky děla jak Revit tak Scott a urcite se vejdou komlet do 4-5tis.
Ten Scott si zakazníci hodně chválí

Přidal TomasTT dne 14-04-2015 21:01
#18

Pardal napsal:
laminatové nepromoky děla jak Revit tak Scott a urcite se vejdou komlet do 4-5tis.
Ten Scott si zakazníci hodně chválí


No četl jsem ty příspěvky vedle - "jen šílenec by si koupil nepromok za tisíce, přece gumák za pár stovek nebo popelářská bunda z PU za 400 udělá tu samou službu" :) Vtipný je, že v pracovních oděvech prodávají taky i GTX bundy za 5 tisíc :)

Jinak laminátový nepromok dělá i BMW a Triumph.

Upravil TomasTT dne 14-04-2015 21:05

Přidal Luky1 dne 14-04-2015 22:51
#19

Tome a co jsi čekal? Tady to není GS forum, kde většina kupuje dražší a pomalu nejlepší věci co se dělaj. Tady jsi na foru, kde každej popřemýšlí a zváží kačky než něco koupí, holt je tady jiná sorta lidí. Nesmíš se tedy divit, že když nejezdí na nejdražších strojích,tak si kupují věci v poměru cena/výkon a to splňují i ty nepromoky z pracovních potřeb. Pro některé je totiž to co stojí váš nepromok prostě pěknej čtyřdenní vejlet na motorce a to co stojej vaše dražší hadry je pak rovnou celá motorka. Nemyslím to nijak zle, to jen aby jsi věděl :)

Přidal TomasTT dne 15-04-2015 00:02
#20

Luky1 napsal:
Tome a co jsi čekal? Tady to není GS forum, kde většina kupuje dražší a pomalu nejlepší věci co se dělaj. Tady jsi na foru, kde každej popřemýšlí a zváží kačky než něco koupí, holt je tady jiná sorta lidí. Nesmíš se tedy divit, že když nejezdí na nejdražších strojích,tak si kupují věci v poměru cena/výkon a to splňují i ty nepromoky z pracovních potřeb. Pro některé je totiž to co stojí váš nepromok prostě pěknej čtyřdenní vejlet na motorce a to co stojej vaše dražší hadry je pak rovnou celá motorka. Nemyslím to nijak zle, to jen aby jsi věděl :)


Ale to je naprosto OK. Ty nepromoky se řešily právě nedávno I na bmwgs a je fakt těžký vysvětlit, proč ty lamináty s GTX stojí to, co stojí. Je jasný že se nedá srovnávat doslova "gumak" s lehkou membranovou prevlekovou bundou, která se složí na rozměr 15x20x3 cm a má kromě membrány ještě půl metru dlouhé větrání pod paží kryté vodoodolnym zipem s legou. To prostě nikdo nevyrobi za pár stovek. I kdyby to mělo být pro turisty a vyrábělo se to ve 1000x větších sériích.
Ale právě ten poměr cena/funkcnost/kvalita bývá u tech dobrých věcí rozumný oproti smejdum. Já bych byl prostě naštvaný, když by mi nějaká nefunkční věc kazila dovolenou za desítky tisíc, třeba v cizině. Jedu do nemecka na 4 dny na prodloužený víkend na sraz, je to 700km plus chceme najet třeba 2000 po Alpách a 700 domu. Když cestou tam v ukrutnym lijaku nejdřív protece jedna bota s membránou jiste značky a za půl hodiny druhá a mam boty nacucany tak, že v nich nejde chodit a mam fialový prsty u nohou protože je kosa, tak to dokonale zkazí celou tu cestu, protože ty boty neuschnou ani kdyby se v penzionu topilo. Pochopitelně se netopí. Vyřešil jsem to goretexovymi ponozkami, které mi tam dovezl kamarád. Ty boty neuschly za celý víkend. Ale ty ponožky stojí bohužel to, co nějaké levné motorové boty. Od té doby ale bez nich nikam nejezdím. A tak to je se vším. Když se něco může pokazit, tak se to pokazí. Pokud jedeš na nějakou dražší dovolenou daleko a mas nějaký plán co se ujede a jedeš s šesti kamarády, tak je na naštvaní když po třech hodinách cesty z Benátek zastaví na benzínce s motorestem s tím, že dneska už dál nepojedou protože jsou promoceni až na kost a klepou kosu a prostě dal nejedou protože měli všichni ****ní oblečení, boty a rukavice, které prostě v lijaku nefungovalo. Takže trávíš naprosto zbytecne čas dovolené v motorestu na rakouské dálnici, kde je naprostý prdlajs, protože tví kamarádi měli dojem, že např. australský olejem napusteny plast je do deště to pravé apod.
Nicméně vždycky je potřeba porovnávat věci v určitých cenových i jiných kategoriích. Nejde proste porovnávat turistickou pláštěnku z PVC s pláštěnkou z pracovních potřeb a enduro prevlekem z nejlepších materiálů jak se dají sehnat. Možná v té kategorii do 500Kc jsou lepší ty z Makra než ty pláštěnky pro stavare. Ale nejde to srovnávat ani s těmi levnějšími ani o hodně drazsimi.

Přidal snelcuk dne 17-04-2015 10:28
#21

Luky1 napsal:
Tome a co jsi čekal? Tady to není GS forum, kde většina kupuje dražší a pomalu nejlepší věci co se dělaj. Tady jsi na foru, kde každej popřemýšlí a zváží kačky než něco koupí, holt je tady jiná sorta lidí. Nesmíš se tedy divit, že když nejezdí na nejdražších strojích,tak si kupují věci v poměru cena/výkon a to splňují i ty nepromoky z pracovních potřeb. Pro některé je totiž to co stojí váš nepromok prostě pěknej čtyřdenní vejlet na motorce a to co stojej vaše dražší hadry je pak rovnou celá motorka. Nemyslím to nijak zle, to jen aby jsi věděl :)

To zní skoro jako SOCKY na cendurech :D
Kolik stojí třeba Stelvio, SuperTenere, Crossruner ...?

Přidal Flash dne 17-04-2015 10:33
#22

snelcuk napsal:
To zní skoro jako SOCKY na cendurech :D
Kolik stojí třeba Stelvio, SuperTenere, Crossruner ...?


trošku offtopic:
to Ti řeknu naprosto přesně... MOC! *hilarious*

ne stojí to stejně jako ostatní motocykly když jsou nové na dnešní dobu...
v 90. letech supertenerka nebo afrika stála taky v přepočtu na naše cirka 220 000 Kč a tehda byla hodně jiná hodnota peněz, takže se dá říct že motorky jsou dneska "levné" :D

vem si to i v autech, v 92 roce kolik stál novej passat a kolik stojí teď ? Blbá octavia v nejlepší výbavě v naftě v roce 2001 stála 750 000, dneska stojí to samé okolo 450.. jiná doba, vše zlevnilo, ale na úkor kvality a taky je jiná hodnota peněz

Přidal snelcuk dne 17-04-2015 10:48
#23

petrov napsal:
V dešti jsem toho odjezdil celkem dost, kupodivu mi za těch 12let stačil vždy nemok z pracovních oděvů-nikdy se mi nestalo, že bych se v něm zpotil, že bych byl stejně mokrý jako kdyby pršelo-ono když prší, tak dochází k solidnímu ochlazení a chladí i dešťová voda, takže jsem byl naopak rád, že mi alespoň není zima.
Po dešti vršek dolů, spodek nechat, než se vysuší cesta.
Je mi jasné, že tohle asi nechce prodejce nemoků slyšet, ale proč se nepodělit :)

Nemoků už sem pár ojezdil do roztrhání. Potím se skoro vždycky. Ten smrad pařeniště pak stojí za to :D

Limit mám do 5000. Za to by bylo dalších 20 kompletů z pracovních oděvů. JÁ už chci něco jiného = prodyšného *pray*

Přidal Kareru dne 17-04-2015 12:27
#24

Jasně, nepromoků pracovních mám také pár za sebou, ale co udělá trilaminát v mrazech? Jezdím i v zimě a po ní vždy přijde nepromok nový, mráz pogumování potrhá. A dávat velký peníz za něco co stejně koupím nové každý rok, tak se mi nechce.*hmm*

Přidal TomasTT dne 17-04-2015 15:32
#25

Nevim jak ostatní ale goretex trilaminat v teplotách kdy se dá jezdit na motorce neudělá nic - jinak by se z nej nedělalo oblečení pro extrémní zimní sporty. Právě teď jsem na nějaké freeride akci v Alpách a z 25 lidi co jsme se tady sešli z cele Evropy ma 25 GoreTex trilaminátovou bundu a kalhoty. Prostě nic lepšího zatím nikdo nevyrábí. Každopádně pod nej musis mít treba softshell nebo nějaký vrstvy protože sám o sobě nehreje ale funguje i kdyz je -25 nebo +25 je to jedno. Dole nám tady teď leje jako z konve a hadry nechám viset na pokoji a po večeři budou naprosto suchý.

Přidal Luky1 dne 17-04-2015 17:33
#26

snelcuk napsal:
Luky1 napsal:
Tome a co jsi čekal? Tady to není GS forum, kde většina kupuje dražší a pomalu nejlepší věci co se dělaj. Tady jsi na foru, kde každej popřemýšlí a zváží kačky než něco koupí, holt je tady jiná sorta lidí. Nesmíš se tedy divit, že když nejezdí na nejdražších strojích,tak si kupují věci v poměru cena/výkon a to splňují i ty nepromoky z pracovních potřeb. Pro některé je totiž to co stojí váš nepromok prostě pěknej čtyřdenní vejlet na motorce a to co stojej vaše dražší hadry je pak rovnou celá motorka. Nemyslím to nijak zle, to jen aby jsi věděl :)

To zní skoro jako SOCKY na cendurech :D
Kolik stojí třeba Stelvio, SuperTenere, Crossruner ...?



Nemelo to viznit jako socky :o
To za tim nehledej, ale na druhou stranu, kolik lidi tady ma novou masinu za pul mice?
Jinak ja taky jel v nepromoku z pracovnich potreb a narovinu, byl jsem ve vetsim suchu a driv oblecenej jak v nepromoku za dva a pul co jsem koupil minuly rok. Osobne bych 5tis. za nepromok nedal. Nakonec jsem stejne zjistil ze se jede nejlip v goretex hadrach.

Přidal TomasTT dne 20-04-2015 13:56
#27

Já myslím, že nemá smysl strhávat diskuzi někam jinam - při porovnávání toho, kolik utrácí majitelé přece nezáleží na značce motorky. Můj kamarád je skutečně multi-milionář a mimo jiné jezdí taky na staré Jawě a je ochotný dát za nějaký originál díl v 1A stavu tolik peněz... Takže je nesmysl říct, že lidi co jezdí na Jawě například, nemají peníze na kvalitní věci. Značkou to není.
Pravda je, že majitelé Hyosungů asi za doplňky, oblečení a další výbavu nedávají tolik, jako majitelé Harley-Davidsonů ale to spíš souvisí s tím, že u nás (speciálně u nás) mají lidi pocit, že když mají levnější nebo levnou motorku, tak se k ní nebudou kupovat nejlepší doplňky a vybavení. V tomhle jsme (spolu se Slováky) trošku za exoty. Proč si jinak šetřivý Holanďan pořídí na letité XTčko ty nejlepší kufry, jaké se dají koupit za cenu, která se možná blíží hodnotě té motorky? Jak je možné, že v Maroku potkáte německy mluvícího motorkáře na R100GS oblečeného do hadrů v hodnotě 2000EUR?
Já jsem pod vlivem různých kamarádů před mnoha lety taky dělal podobný věci - měl jsem "obyčejnýho" Dakara 650 a "přece si k takové motorce nebudu pořizovat nejlepší oblečení a doplňky". Takže jsem to všechno 2x vyměnil, než jsem zjistil, že ty levné nebo levnější věci mají obrovský kompromisy a nakonec vyměnil i toho Dakara za velké GS. Ale přece se nebudu trápit s ****ní levnou navigací jen proto, že nemám motorku za půl mega? Nemluvě o tom, že ty největší kubatury stojí docela hodně peněz bez ohledu na značku - Triumph, Yamaha, Suzuki... možná budou i dražší než třeba hodně rozšířené F800GS od BMW. Fakt na tom nezáleží.

Přidal petrOV dne 20-04-2015 15:39
#28

to jsem zase něco napsal :D:D:D

Přidal TomasTT dne 20-04-2015 16:29
#29

Ono to takhle je i pro jiné "obory" nebo sporty. Ale u těch motorek to je tak nějak hodně vidět. Je to podobný jako kdybych musel jezdit na horách v levném oblečení, protože mám levnější lyže nebo dokonce lyže z půjčovny. Nebo proto, že mám kolo jen za XX tisíc, tak musím jezdit v igelitu a přece si k němu nebudu kupovat funkční oblečení...
Každopádně je každého věc, jak jezdí a jak se trápí nebo netrápí. Pokud tím neotravuje nikoho jiného, tak je to fakt jen a jen věc toho člověka. Když se ale někdo klepe zimou v promočeným oblečení (botách, rukavicích...), nejede vůbec v pohodě a může udělat chybu z únavy, kterou může ohrozit jiné lidi. To samé když má zamlžené plexi protože mu helma nevětrá nebo v ní nemá pinlock apod.
Podle mě funkční vybavení přispívá k jízdní pohodě a vůbec nezáleží na ceně nebo značce. Podstatné je jen, jestli to funguje. Pokud někomu funguje gumák a cítí se v něm perfektně, tak bezva. Ale je blbost, že by majitel Yamahy nebo nějaké jiné značky neměl kupovat GTX, protože nejlepší materiály si kupují jen majitelé BMW, to je nesmysl. A určitě je alespoň dobré vědět, že takové materiály existují.

Přidal snelcuk dne 21-04-2015 09:04
#30

Souhlas *tup*

Co rukavice a ponožky? Pytlíky do odpaďáku na nohy a igelitové rukavice od pumpy? :D

Mám supr ponožky SealSkinz *tup* Půjdu i do rukavic.

Přidal TomasTT dne 21-04-2015 11:33
#31

snelcuk: goretexový rukavice se dělají spoustu let. Já mám pořád rukavice BMW SummerRain, koupené v roce 2002 a kupodivu stále fungují, nepromočí se.. U textilních GTX rukavic je trošku problém v tom, že většině lidí je v nich horko a dělají se obvykle (u většiny výrobců) s minimem chráničů a v dlouhém provedení. Ale dají se sehnat nezateplené (letní) GTX 3D-laminované (metoda X-TraFit) se všemi chrániči a třeba vloni dělala Rukka jeden skvělý typ i v trošku kratší verzi. Letos ho vyřadili z nabídky (klasika). Ale i u těch nezateplených bych volil dvoje - jedny super prodyšné (větrané) na horko a druhé ty GTX. Stejně člověk musí zastavit a zavřít si větrání u bundy, tak ty rukavice vozím v zadní kapse na bundě a přehodit je trvá chvilku.

Ponožky není potřeba řešit, pokud máš GTX boty s nepoškozenou membránou. Můžeš stát třeba v potoce a neprotečou. Pokud se membrána poškodí nebo máš boty bez membrány, tak jsou dvě varianty řešení (kromě možnosti jezdit s mokrýma botama). Variantu A znáš - SealSkinz. Dělají se dlouhé i krátké. Ponožky mají zvenku nějaký polyesterový úplet, uvnitř je membrána (není to GTX ale funguje) a uvnitř je merino vlna. Jsou super - do okamžiku, kdy do nich nateče vrchem (hluboký brod např.). Pro tyhle případy je lepší varianta - GTX "ponožky" z trilaminátu, do kterých si strčíš nohu ve své vlastní suché ponožce. Něco jako pláštěnka na nohy (ne na boty). Pak když musíš z nějakého důvodu stát v hluboké vodě a nateče tam horem, tak pak na břehu sundáš všechno, otočíš tu GTX ponožku naruby, vysušíš jí třeba tričkem nebo ručníkem - uvnitř je hladká podšívka která nenasákne vůbec), vezmeš si suchou ponožku z kufru nebo batohu, oblíkeš tu GTX na ní a můžeš si vlézt do totálně promočený boty a je to fuk - hřeje tě tvoje suchá ponožka, která se nepromočí od mokré boty protože to blokuje ta GTX ponožka a pokud nejdeš nějaký pochod, tak je to docela komfortní. Je to řešení i když má někdo GTX boty a musel v nich stát v hluboké vodě. Pak totiž schnou mnohem déle než normální promokavé boty. Ten "návlek" na ponožku je maličký, dělá se i v docela dlouhé verzi, takže normální odšlápnutí někde v potoce, blátě, bažině... zvládne s přehledem. My je máme od GBW nebo od Klimu pořád skladem. Když je zima a člověk má jet spoustu hodin v mokrých botách, tak to moc příjemný není a tahle věc je docela záchrana. I kdyby člověk už neměl suchou ponožku, tak může jet nějaký čas jen tak s holou nohou přímo v tom goretexu a promočené ponožky usušit někde na motorce nebo jízdou když už neprší apod. Ale promočená bota když se do ní strčí suchá ponožka jen tak, promočí tu ponožku během pár minut - to vůbec nemá smysl. A obvykle to neuschne ani do druhého dne (boty). Takže je to fakt dobrá věc tyhle "návleky" na ponožky mít ve výbavě.



Přidal Flash dne 21-04-2015 17:33
#32

blbý dotaz, prošel jsem celej eshop a nenašel jsem tam ty goretex návleky na ponožky, můžeš mi poslat produktový list od tohoto zboží ? Jestli nějaký je.

Děkuji, dost mě to zajímá

Přidal TomasTT dne 21-04-2015 17:48
#33

Flash: GBW a SealSkinz: shop.touratech.cz a tam - oblečení - ochrana proti dešti - ochrana nohou...:

http://shop.toura...nohou.html

Klim Covert GTX liner:
http://www.tourat...-3659.html

Upravil TomasTT dne 22-04-2015 12:14

Přidal TomasTT dne 25-06-2015 13:34
#34

Příští týden natáčíme první díl dvoudílného (možná i třídílného) pořadu na téma "moderní textilní materiály pro motocyklové cestování" - se spoustou testů, ukázek vlastností atd.
Jestli máte nějaké dotazy, které by mohly být obecně zajímavé, tak napište a zařadíme to do scénáře. V miniseriálu budeme natáčet i v zahraničí ve firmě, kde se opravuje GTX oblečení, v továrně jednoho z výrobců, kde chceme natočit něco z výroby a testování materiálů (ta továrna má testovací laboratoř pro tlakové zkoušky) atd. Prostě chceme natočit něco, co si myslíme, že natočené zatím nebylo. Cílem je relativně populární formou seznámit diváky s vlastnostmi materiálů, jejich vhodností pro různé aplikace a naopak s jejich nevýhodami pro jiné aplikace. Máme k dispozici úplně všechno, co je v tomto okamžiku na trhu - kevlarové úplety, SuperFabric3, AFT2015, membrány všech typů...

Přidal stego dne 13-07-2015 14:23
#35

Ku GTX: Na moto veci sa vsade dava Performance Shell, alebo Pro shell. Goretex ale zmenil oznacenie materialov. Teraz je GORE-TEX® a GORE-TEX® Pro, ktore su oznacene ako pouzitelne na motorku. Chapem to spravne, ze GORE-TEX® 2L je nastupca Performance Shellu, GORE-TEX® 3L je nastupca Pro Shellu a GORE-TEX® Pro je nova membrana, ktora vydrzi ako Pro Shell a dycha ako Active Shell?

Přidal hobr dne 13-07-2015 15:00
#36

petrov napsal:
V dešti jsem toho odjezdil celkem dost, kupodivu mi za těch 12let stačil vždy nemok z pracovních oděvů-nikdy se mi nestalo, že bych se v něm zpotil, že bych byl stejně mokrý jako kdyby pršelo-ono když prší, tak dochází k solidnímu ochlazení a chladí i dešťová voda, takže jsem byl naopak rád, že mi alespoň není zima.
Po dešti vršek dolů, spodek nechat, než se vysuší cesta.
Je mi jasné, že tohle asi nechce prodejce nemoků slyšet, ale proč se nepodělit :)

Mám stejnou zkušenost, ALE - toto je vlákno Touratechu, takové věci se mají psát jinam....*zipit*

Přidal PetrAT dne 13-07-2015 15:24
#37

Teď jsme v těch nepromocích z Canisu jeli asi 400 km v dešti
Dostala se do nich voda
Časem se totiž ta vnitřní pogumovaná vrstvička začne sesychat a drolit (nevšimli jsme si toho)

Takže doporučení, raději každé 2 roky zainvestovat do nových