Název novinky: CENDURO :: Africky propagandisticky koutek

Přidal Xpat dne 13-05-2016 15:08
#37

@ Sergej:

Navigace/mapy: jak psal Tomas, situace v tomto za poslednich 11 let od tohoto vyletu hodne zmenila. Nicmene zaklady pro mne zustavaji stejne: mam sebou vzdy papirovou mapu pro celkovou orientaci a planovani (to fakt na malem GPS displaji nejde) a GPS pouzivam jako mapu aktivni - tzn jako pohybujici mapu na ktere vim kde jsem. Nepouzivam zadne navigacni funkce (takoveto doved me tam a tam a Liska pak na mne rve doprava, doleva vole).

Pred temi 11 lety nebyly dostupne zadne detailni GPS mapy vetsiny afriky, takze jsem z Prahy vyrazil pouze s svetovou Garmin mapou, o ktere rict ze byla na hovno je jeste velice zdvorile. Melo to naznacene nejake hlavni cesty, ale obvykle s odchylkou cca 5 km (nekecam a pokud tam cokoliv naznaceno bylo) a byly tam ukazany nahodne neexistujici vesnice a naopak ty realne tam nebyly (to platilo vicemene pro vsechny, krome hlavnich mest). Takze az do Sudanu jsem jel podle papirove mapy (nejlepsi pro Afriku jsou 3 Michelin mapy, ktere obsahuji neuveritelne detaily, na to ze zabiraji obrovkse uzemi), a pouzival GPS vicemene pouze aby me trackovalo, abych se mohl vyhrabat zpatky, kdyz jsem se treba stratil ve Wadich na Sinaji.

V Sudanu jsem se potkal s tema 4x4 na fotkach a jeden z Britu mi nahral do GPS Tracks4Africa (tracks4afica.co.za). To jsou GPS mapy vytvorene z tras ktere lidi vetsinou ve 4x4 v Africe uz projeli a pak je poskytli teto JAR firme, ktera je konsoliduje a prodava (pricemz ti co ty trasy poskytli dostavali konsolidavanou GPS mapu zadarmo). To uz bylo mnohem lepsi - zejmena co se tyce odlehlych koncin (ve mestech to melo pouze ridce nejake velmi zakladni ulice) a podle toho jsem jel vicemene zbytek (samozrejme ne vsechno) a papir pouzival na celkovou orientaci a planovani.

Dnes stale pouzivam T4A (nicmene dnes uz samozrejme mnohem aktualnejsi) - pac jsou mnohem jednoduss - to znamena ze se nestracim ve zmeti detailu ale idealne pouze vidim trasy a kde na nich jsem - a porad maji odlehle konciny pokryty lepe - pokud tam nekdo nekdy s GPS jel samozrejme. Nicmene dnes ja uz mam vetsinu hlavnich veci (i tech na T4A) projetou, takze cim dal vic jezdim trasy ktere predtim nikdo, nebo skoro nikdo neprojel a tak si ty trasy musim mapovat sam doma na satelitnich snimcich v Googlemaps, nebo jejich routovanim v Googlemaps pokud tam uz jsou ( byl jsem dost prekvapenej kolik malych zapadlych double traku uz GMaps obsahuje - i kdyz je znaji pouze mistni kteri nikdy nebyli vic nez 30 km od vesnice kde se narodili - pokud se nazoomuje blizko).

Benzin: ted uz jezdim jine motorky, a k tem se dostanu pozdeji, nicmene GSA melo 30 litrovou nadrz na kterou se dalo spolehlive ujet 500 km (jedno jestli v pisku nebo na asfaltu - nedava to smysl, ale skutecne to tak bylo). Coz pro vetsinu Afriky bohate staci. Pouze 3 krat jsem bral nejakou rezervu v takovejch 5 litrovejch plastickejch nadobach od oleje na vareni - jednou jsem to nepotreboval protoze byla benzika po cca 400 km o ktere jsme to nevedeli, a dvakrat jsem ten benzin potreboval - jednou pri prejezdu z Etiopie to Kene kde nebyl 800 km benzin (to mi ho odvezli ty 4x4) a jednou v Namibii, kde jsem to resil prave tema plastovejma lahvema.

Dnes uz jezdim na mensich motorkach, ale vsechny maji minimalne 25 litrove nadrze a jeste sebou vozim skladaci kanystry na 7 litru (nekdy dva), pac ted uz cilene jezdim nekdy do hodne odlehlych oblasti. Nicmene i v nich se casto nekde neco z nejakeho sudu da sehnat.

Kempovani: spani v odlehlych oblastech resim stanem samozrejme - pokud jsou tam zvirata (nekde v pousti bez zvirat spim venku) - coz jsou na jih od Sahary vicemene vsude (aspon teda levharti a hyeny asi taky). Zvirata z nejakeho duvodu do stanu nevlezou - pokud je zavrenej - takze se spi tak. Ale je fakt ze kdyz ti pul metru od hlavy chrousta travu treba hroch (ty zabijou v Africe zdaleka nejvic lidi - teda az po komarech), tak se nespi moc dobre, zvlaste pokud mas jeste malarii a beres na to ty psychotropni leky - jak se mi jednou stalo. Nicmene stan je obecne bezpecny (samozrejme bez flakoty masa volne lozene ve stanu).