Já bych ten Dakar co ani není Dakar už dávno zrušil.Je to stejné s.vinstvo jako všechny sporty a politika dohromady.Je to jen o známostech a úplatcích.A pousta lidí je z toho úplně odvařených jaká je to pecka....Já si myslím že to bylo o něčem prvních pár let než tragicky zemřel Thierry Sabine který pro tu Afriku a závod PD žil a měl to v srdci a dokud to jezdili borci s batohem na zádech.Pak už to bylo jen o pěnězích....
Víceméně má vlastimil pravdu. Ano, je to o známostech, úplatcích, točení špinavých peněz... především u nás. Pracoval jsem pro holandský tým a byli to absolutní profíci, měli rozpočet přímo z evropského zastoupení Yamaha, byl to normální podnik s účetním, ředitelem atd. U nás to je především tak jak píše vlastimil.
Ale na druhou stranu - pořád je to nejtěžší dálková rallye na světě. Nic, opravdu NIC se mu náročností nemůže rovnat. A má odpovídající zajištění - to taky NIKDE není. Tolik vrtulníků, nemocnice všude na trase do vzdálenosti maximálně 30 minut letu, bezpečnost atd.
Už za doby Sabineho nebo potom za Huberta Auriola se šlo k čím dál větší profesionalizaci a předvádění se, který tým bude lepší, bude mít víc aut, lepší piloty atd. Jakmile to pak koupilo ASO, bylo to jen pokračování toho trendu.
Ono to vlastně bez takového přístupu nejde. A příkladů je celkem dost.
Rallye, které začínaly jako levné a přitom nemělo jít o fun-geochaching typu Budapest-Bamako ale o skutečné roadbookové rally raidy, buď skončily (Heroes Legend) nebo živoří. Jedinou vyjímkou jsou relativně krátké závody, které využívají týmy pro testování a trénink jezdců a techniky (Maroc, ElChott, OiLybia..)
Ale třeba už taková Merzouga Rally je o několik kategorií jinde - hlavně zajištěním pro případ nějakého velkého průšvihu při havárii. Proto je namotaná na hrozně malé ploše.
Já už dlouho odděluju na Dakaru profesionály od poloprofesionálů a úplně extra beru kategorii Male Moto, kterou považuju za ten původní Dakar z dob před 20 lety. I když to taky není úplně všechno čistý.
Profíci: prostě týmy s velkým rozpočtem, spoustou pomocných členů týmu, supportem, rychlou asistencí, hiearchií týmových jezdců (nosiči vody) v rámci jednoho nebo dvou týmů (A, B..) atd. Honda, KTM.. většinou továrny a velké týmy s téměř neomezeným rozpočtem, neomezenými "nákupy" materiálu každý den atd.
Poloprofesionálové: často to jsou profesionální závodníci ale jedou v týmu, kde mají zajištěnou dopravu materiálu do bivaku, mají své ND nebo si kupují co potřebují z kamionu ale snaží se neutrácet tolik, protože nemají takový rozpočet. Obvykle jedou sami za sebe nebo maximálně 1+1. Jezdci si většinou shání peníze sami a nebo (často) závodníci v týmu zaplatí účast týmové jedničky, která naopak za start v barvách týmu dostane ještě zaplaceno. To z důvodu vyšší šance na úspěch a lepší vůle sponzorů takový tým sponzorovat z důvodu většího mediálního zájmu.
Maratonci:
Tahle kategorie přežívá ale pořád existuje. Zaplatí jednorázový poplatek (+ letenky, hotely...) a mají svojí bednu, pneumatiky a 14 dnů se válí v prachu na kraji bivaku, sami si opravují, prakticky nespí, dojíždějí pozdě v noci nebo k ránu a brzo ráno startují... Prostě hardcore. Tohle je ten starý Dakar co hledá vlastimil. On tam je, jen se o něm moc nemluví.
Problém je, že udělat rallye s trasou podobnou tomu, co se jede ale koncipovanou pro účastníky jako jsou z maratonské kategorie, je prakticky vyloučené. Viz Heroes, to je fakt perfektní příklad. Zhroutilo se to - na penězích. Rallye která není vidět ve zprávách a v televizích po světě nesežene sponzory. A bez bohatých týmů není možné platit vrtulníky, armádu která zajistí bezpečnost, probagrování zaminovaných hranic mezi znepřátelenými státy atd.
Upravil TomasTT dne 27-11-2015 12:18
Tomáš Kocanda
touratech@touratech.cz www.touratech.cz
Barney napsal:
A tady přišlo prohlášení od týmu MRG:
Vážení sportovní přátelé,
přiznáváme , že velice neradi reagujeme na příspěvky a komentáře zveřejněné na nejrůznějších sociálních sítích a internetových diskuzích. Tentokrát ale reagovat musíme, protože lživé prohlášení Zdeňka Gottvalda plně poškodilo celý tým Moto Racing Group, jeho sponzory, partnery, fanoušky a podporovatele.
Úvodem musíme říci, že nás celá záležitost velice mrzí a tím spíš, jakým způsobem se situace v posledních dnech vyvíjela. Věřili jsme, že ryze česká jezdecká sestava Milan Engel a Zdeněk Gottvald bude na Dakaru výborně fungovat a na trati se bok po boku poperou o skvělý výsledek. V tuto chvíli je ale Zdeněk mimo hru a to z důvodu, že nebyl schopen splnit finanční závazky, na kterých se s týmem dohodl a zrovna tak nebyl schopen potvrdit, že je na Dakar 2016 stoprocentně připraven po zdravotní stránce.
Abychom zabránili dalším spekulacím, celá situace je doložitelná vzájemnou komunikací, komunikací s pořadatelem ASO a zúčastněnými osobami. Dále prohlašujeme, že tým maximálně splnil veškeré své závazky, které byly na začátku dohodnuty, připravil techniku a zázemí, které je již na cestě do Argentiny.
V tuto chvíli litujeme veškerého vynaloženého úsilí a času, které tým MRG do Zdeňka Gottvalda investoval, protože přišel vniveč a naopak byl „odměněn“ prohlášením, které se absolutně nezakládá na pravdě. Proto , prosím, respektujte, že se touto záležitostí nehodláme více zabývat a dále nebudeme reagovat na jakékoliv prohlášení. Ten čas raději věnujeme maximální přípravě na Dakar 2016.
S čistým svědomím můžeme říci, že tým MRG není tím, kdo způsobil neúčast Zdeňka Gottvalda na Dakaru 2016, ale vinen je samotný jezdec. Tým se naopak snažil udržet Zdeňka ve hře a až do poslední chvíle doufal, že se mu podaří splnit vše, k čemu se v březnu tohoto roku zavázal. To se bohužel nestalo a sedm dní před naloděním techniky musel být nahrazen Honzou Veselým. Pokud si někdo myslí, že výměna jezdce je po formální a finanční stránce jednoduchý proces, tak se velice mýlí. Tento proces pro tým znamená vynaložit obrovské úsilí, protože pořádající agentura ASO má nastaveny velice přísné podmínky, které je potřeba respektovat, protože jinak se na startovní rampu jezdec nepostaví. V neposlední řadě není nijak příjemné během krátké doby přeorganizovat vše, co si start konkrétního jezdce na Dakaru žádá (polepy motorky, oblečení, letenky, pojištění, atd.) a asi nemá cenu připomínat, že pár dní před naloděním techniky je to poslední, co bychom potřebovali a chtěli řešit.
Ve stručnosti uvádíme časový sled událostí a prosíme o jeho pozorné sledování:
Březen 2015 - Zdeněk Gottvald oslovil tým MRG a akceptoval dané podmínky týmu
Duben – srpen 2015 – příprava na Dakar 2016 probíhala podle dohody obou stran. Tým se nad rámec dohody zúčastnil dvou promo akcí na podporu Zdeňka G. a zároveň mu v těchto měsících zapůjčil týmový dakarový speciál KTM 450, aby se mohl seznámit s technikou a plnohodnotně trénovat.
Červen 2015 – zaplacena záloha ve výši 4000,- EUR /jezdec pořadateli ASO , aby se vůbec zabývali schválením jezdce na DAKAR 2016
Červenec 2015 - schválení účasti pro jezdce týmu MRG ve složení Zdeněk Gottvald, Milan Engel
Září 2015 – zarezervovány a zakoupeny letenky pro celý tým. Zdeněk G. se účastnil šestidenní, kde si zranil koleno, což zavinilo jeho neúčast na týmovém soustředění v Chorvatsku. Odůvodnění znělo, že mu doktor předepsal klid po dobu minimálně jednoho týdne. Po návratu z Chorvatska bylo týmu sděleno, že Zdeněk G. musí podstoupit operaci. Od té doby nebyla týmu doložena zdravotní způsobilost jezdce.
Říjen 2015 – vzhledem k tomu , že ze strany Zdeňka G. nebyly naplněny dohodnuté finanční podmínky ani v minimální výši , začali jsem se zabývat myšlenkou náhradního jezdce a nabídli jsme možnost startu Honzovi Veselému. Do 31. října byl poslední možný termín uhradit startovné pořadateli ASO za jezdce a jeho mechanika, což ze strany Zdeňka G. neproběhlo ani v minimální výši, tento poplatek musel uhradit tým, aby nepřišel o možnost startu druhého jezdce. O eventuální výměně jezdce byl od začátku našeho rozhodnutí Zdeněk G. informován.
Listopad 2015 - v případě, že závazek nebude splněn do 11. listopadu, nastane avizovaná výměna u organizátora ASO!!! 13. – 15. listopadu probíhala finální týmová nakládka veškeré techniky na nalodění ve Francii opět bez účasti Zdeňka G. 13. listopadu, tedy v den nakládky jsme byli požádáni Zdeňkem G., abychom mu dali čas do pondělí 16. listopadu, což jsme, ač neradi, udělali. Ale i přes toto vše jsme v teoretické rovině na žádost kývli. Musíme podotknout, že Honza Veselý byl u všeho přítomen a neměl problém ve vteřině vyložit vlastní vybavení a umožnit tak start Zdeňkovi G. 16. listopadu jsme do deseti hodin s napětím očekávali, že nás bude Zdeněk G. informovat o připravenosti splnit dohodnuté závazky vůči týmu. Bohužel se tak nestalo a proto tým rozhodl a jsme za to rádi, že druhým jezdcem týmu MRG se stal Honza Veselý.
Tímto bereme věc za uzavřenou a veškeré úsilí budeme věnovat pouze další přípravě na úspěšný start na Dakaru 2016.
Za vedení týmu Moto Racing Group
Ervín Krajčovič, Libo Veselý
SORRY..ALE KLYMCIV,TEĎ TOHLE..NĚNÍ TĚCH VÝMLUV NĚJAK MOC?? NĚJAK VÁM NEVĚŘÍM...SICE VÁM TO MŮŽE BÝT JEDNO..ALE
Upravil czunik dne 30-11-2015 09:34
svoboda,svoboda názoru,svoboda myšlení je nezaplatitelné a nezpochybnitelné....
Předchozí příspěvek jsem nepochopil. Bylo by možné poprosit o překlad do normálního jazyka? Díky..
Tomáš Kocanda
touratech@touratech.cz www.touratech.cz
Od té doby, co se Dakar změnil ve čtrnáct jednodenních závodů, kde se jede palice bez ohledu na techniku, protože rano je od týmu přistaven nový stroj a jezdec hezky vyhajánkovaný do růžova, tak se občas kouknu na denní sestřih, zavzpomínám na toulání v těch končinách a doby, kdy i špička měla jen tu bednu, ruksak a spacák.
vlastimil napsal:
Já bych ten Dakar co ani není Dakar už dávno zrušil.Je to stejné s.vinstvo jako všechny sporty a politika dohromady.Je to jen o známostech a úplatcích.A pousta lidí je z toho úplně odvařených jaká je to pecka....Já si myslím že to bylo o něčem prvních pár let než tragicky zemřel Thierry Sabine který pro tu Afriku a závod PD žil a měl to v srdci a dokud to jezdili borci s batohem na zádech.Pak už to bylo jen o pěnězích....
Souhlasím s Tebou, ale pokud by se spojení "byznys a politika" přerušilo, tak už se žádný takový závod nepojede...
Neodpoutávej se nikdy od svých snů! Když zmizí, budeš dál existovat, ale přestaneš žít..."
(Mark Twain)
Motocykly:
Ondřej Klymčiw (Husqvarna)
David Pabiška (KTM)
Milan Engel (KTM)
Jan Veselý (KTM)
Rudolf Lhotský (KTM)
Automobily:
Miroslav Zapletal, Maciek Marton (Hummer)
Martin Prokop, Jan Tománek (Toyota)
Peter Jerie, Dale Moscatt (Toyota)
Josef Macháček, Martin Plechatý (buggy MD rallye sport Optimus)
Tomáš Ouředníček, Pavel Vaculík (Hummer)
Dušan Randýsek, Rostislav Pilný (buggy Arctic cat)
Kamiony:
Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Jan van der Vaet (Iveco)
Martin Kolomý, David Kilián, René Kilián (Tatra)
Tomáš Vrátný, Jaroslav Miškolci, Milan Holáň (Tatra)
Martin Macík ml., František Tomášek, Michal Mrkva (Liaz)
Jaroslav Valtr, Josef Kalina, Jiří Štross (Tatra)
Robert Randýsek, Petr Zábranský, Marek Sýkora (MAN)
Artur Ardavičus, Filip Škrobánek (Tatra)
Albert Llovera, Charly Gotlib, Jaromír Martinec (Tatra)
vlastimil napsal:
Já bych ten Dakar co ani není Dakar už dávno zrušil.Je to stejné s.vinstvo jako všechny sporty a politika dohromady.Je to jen o známostech a úplatcích.A pousta lidí je z toho úplně odvařených jaká je to pecka....Já si myslím že to bylo o něčem prvních pár let než tragicky zemřel Thierry Sabine který pro tu Afriku a závod PD žil a měl to v srdci a dokud to jezdili borci s batohem na zádech.Pak už to bylo jen o pěnězích....
Souhlasím s Tebou, ale pokud by se spojení "byznys a politika" přerušilo, tak už se žádný takový závod nepojede...
vlastimil napsal:
No já se nechám překvapit,teď to vypadá na 1.místo a pak to bude "lehčí chřipečka,technické potíže,spiknutí atd..."
Instantní chytrolín a všeználek v jedné osobě co o tom neví nic......vůbec nic. Nebo už Vlastik začal pust a to jsou následky. Stejně zlaté prasatko neuvidíš a ani to od Fofoly.
Upravil easyrider dne 23-12-2015 19:32
vlastimil napsal:
No já se nechám překvapit,teď to vypadá na 1.místo a pak to bude "lehčí chřipečka,technické potíže,spiknutí atd..."
Instantní chytrolín a všeználek v jedné osobě co o tom neví nic......vůbec nic. Nebo už Vlastik začal pust a to jsou následky. Stejně zlaté prasatko neuvidíš a ani to od Fofoly.
Nejsem si vědom že bych psal že o tom něco vímNapsal jsem že se nechám překvapit.
vlastimil napsal:
No já se nechám překvapit,teď to vypadá na 1.místo a pak to bude "lehčí chřipečka,technické potíže,spiknutí atd..."
Instantní chytrolín a všeználek v jedné osobě co o tom neví nic......vůbec nic. Nebo už Vlastik začal pust a to jsou následky. Stejně zlaté prasatko neuvidíš a ani to od Fofoly.
Nejsem si vědom že bych psal že o tom něco vímNapsal jsem že se nechám překvapit.
vlastimil napsal:
No já se nechám překvapit,teď to vypadá na 1.místo a pak to bude "lehčí chřipečka,technické potíže,spiknutí atd..."
Instantní chytrolín a všeználek v jedné osobě co o tom neví nic......vůbec nic. Nebo už Vlastik začal pust a to jsou následky. Stejně zlaté prasatko neuvidíš a ani to od Fofoly.
Nejsem si vědom že bych psal že o tom něco vímNapsal jsem že se nechám překvapit.
Nechám se překvapit a ihned jsi dodal...............?????
vlastimil napsal:
No já se nechám překvapit,teď to vypadá na 1.místo a pak to bude "lehčí chřipečka,technické potíže,spiknutí atd..."
Instantní chytrolín a všeználek v jedné osobě co o tom neví nic......vůbec nic. Nebo už Vlastik začal pust a to jsou následky. Stejně zlaté prasatko neuvidíš a ani to od Fofoly.
Nejsem si vědom že bych psal že o tom něco vímNapsal jsem že se nechám překvapit.
Nechám se překvapit a ihned jsi dodal...............?????
Ty jsi jackyl a hyde
Jo pak jsem dodal že teď to vypadá na 1.místo a pak to bude "lehčí chřipečka,technické potíže,spiknutí atd..."No právě proto se nechám překvapit.A pokud to dopadne tak nějak jak jsem napsal tak se budu tvářit jako instantní chytrolín a všeználek v jedné osobě.No a pokud to dopadne jinak tak zase napíšu to byla náhoda a nebo že to bylo koupené.Takhle to přece píší i renomování novináři...